Peste 200 activități desfășurate pentru integrarea educațională și socială a acestor copii, 2 centre de tineret în școlile din Iași cu cel mai mare număr de copii afectați de migrație, 791 de elevi din cadrul acestor școli implicați în activități de tip afterschool, 1681 de ore de voluntariat. Acestea sunt doar o parte din rezultatele proiectului „Sprijin pentru copiii afectați de migrație în școlile din oraşul Iași”, implementat de Alternative Sociale în perioada 1 mai 2013 – 31 iulie 2014.
Alternative Sociale a înființat în Iași două centre de tineret la Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” și la Școala Gimnazială „Ion Simionescu”. În cadrul acestora, specialiștii și voluntarii Alternative Sociale au desfășurat 218 activități la care au participat 791 de elevi, dintre care 240 de copii singuri acasă și copii remigranți, aflați în risc semnificativ de a dezvolta tulburari specifice din sfera prosocială. Acești copii au fost ajutați să-și dezvolte abilitățile de viață, socializare și să-și crească performanțele școlare. Unii dintre ei au primit sprijin material pentru depășirea situației de criză și vulnerabilitate în care se aflau.
„Acest proiect reprezintă o continuare a preocupării Alternative Sociale pentru sprijinirea copiilor afectați de migrație. Desfășurăm proiecte în acest domeniu de aproape un deceniu și constatăm că în prezent acest fenomen este la fel de actual și problematic. Numărul copiilor remigranți crește cu fiecare an. În anul școlar 2013-2014, în județul Iași s-au înregistrat 417 copii care și-au echivalat studiile după o perioadă de timp petrecută în străinătate. Comparativ cu perioada 2008-2012, numărul acestor copii s-a triplat”, a declarat Cătălin Luca, director executiv.
Profesorii din cele două școli au declarat că aceste activități au contribuit la îmbunătățirea frecvenței și a atitudinii față de școală, dar și la obținerea unor rezultate școlare mai bune.
„De cele mai multe ori, copiii nesupravegheați de părinți nu au o motivație puternică de a obține performanțe școlare. Activitățile desfășurate în cadrul centrului de tineret ne-au ajutat să le oferim acestor copii motivația de a veni la școala și ne-au permis să extindem cuantumul de cunoștințe pe care corsetul curriculei școlare îl limitează. Vreau să remarc și pregătirea foarte bună a psihologilor care au lucrat cu ei și care au ascultat problemele fiecăruia dintre ei, care le-au oferit un punct de sprijin și au încercat să găsească soluții creative la problemele lor. Datorită acestui proiect extrem de frumos și generos școala a devenit mai frumoasă, iar orele mai ușoare”, a declarat Virginia Arghiropol, director al Școlii Gimnaziale „Ion Simionescu”.
În cadrul acestui proiect, 28 de voluntari au fost instruiți pentru a oferi servicii de suport în cele două centre de tineret. În total, aceștia au realizat 1681 de ore în sprijinul copiilor afectați de migrație.
„Printre voluntari am găsit un prieten mai mare, cu care ne-am jucat și am învățat multe lucruri noi. La aceste activități am cunoscut mulți copii, am descoperit cât de distractiv este să lucrezi în echipă” a mărturisit, Marius Iancu, elev în clasa a VII-a.
Alternative Sociale a consiliat 50 de familii cu privire la nevoile copilului remigrant pentru îmbunătățirea comunicării dintre aceștia și rezolvarea situațiilor conflictuale.
„Prin acest proiect am simțit că noi, părinții, nu suntem singuri în construirea viitorului copiilor noștri pentru care trudim alături de profesori. Aceste activități ne-au oferit ocazia să ne cunoaștem mai bine copilul. Într-o zi, băiatul meu a venit acasă și m-a întrebat care sunt cele cinci lucruri cele mai importante pentru mine și această întrebare m-a pus pe gânduri. Acesta a fost un moment în care am simțit că ne-am apropiat și ne-am cunoscut mai bine”, a afirmat Ilievici Ingrid.
Proiectul „Sprijin pentru copiii afectați de migrație în școlile din oraşul Iași” este finanțat de Fundazione L’Albero della Vita ONLUS.