Peste 100 de cadre didactice din cele opt judeţe ale Moldovei au participat la conferinţa regională „Rolul Actorilor Socio-Economici în Orientarea în Carieră a Elevilor”, organizată de Alternative Sociale pe data de 10 aprilie la Iaşi. Conferinţa a creat contextul unui dialog real între şcoală şi mediul de afaceri, care au încercat să descifreze împreună formula succesului pe baza căreia au formulat o serie de recomandări pentru îmbunătăţirea calităţii demersului de orientare în cariera în învățământul primar și chiar preșcolar.

Peste 20 de specialişti din instituţii relevante pentru tematica abordată au vorbit despre ingredientele unei activităţi eficiente de orientare în carieră, despre paradigma învăţării, despre legătura dintre antreprenoriat şi educaţie şi despre traseul de la cariera de elev la cea profesională.

Tot în cadrul conferinței a fost lansată lucrarea „Orientarea în carieră a elevilor: bune practici identificate în cadrul proiectului ACTIV”, distribuită gratuit participanților, cadre didactice din cele opt județe ale Moldovei.

„Orientarea în carieră trebuie să fie o prioritate pentru sistemul românesc de învățământ. O spunem și noi, o spune și mediul de afaceri, angajatorii de mâine ai elevilor cu care s-a lucrat în cadrul proiectului.
Colaborarea școlii cu angajatorii trebuie sa fie permanentă, astfel încât elevii să beneficieze de o formare care să le fie utilă, care să le asigure succesul în carieră”, a declarat Alexandru Gulei, coordonator proiect.

Alexandru Gulei

coordonator proiect, Alternative Sociale

„Școala trebuie să se schimbe. Acest lucru este foarte clar. Dar nu trebuie să pasăm toată responsabilitatea educaţiei copiilor noştri în grija oamenilor şcolii. Şi părinţii au un rol important în acest demers. Copilul este un rezultat al tuturor adulţilor din jurul lui. Şi subliniez cuvântul toţi. Cariera se termină după moarte pentru că prin modelul pe care îl oferim influenţăm cariera celor din jurul nostru chiar şi după ce trecem în nefiinţă”

prof. Manuela Vlasie

director, Centrul Judeţean de Resurse şi Asistență Educaţională Iaşi

„Copiii sunt atenţi la echitate. Copiii îşi doresc să devină ceea ce văd ei că au succes alţii. Astfel, ei devin competitivi”

Letiţia Lucescu

Evolutiv Consulting Network

„Noi credem că pasiunea poate muta munţii şi că pasiunea este cea care contează cu adevărat. Cei care pot să ajute la descoperirea şi cultivarea pasiunii sunt oamenii din sistemul de învăţământ. Fiecare om are un potenţial care abia aşteaptă să fie descoperit şi pus să lucreze. Însă, trebuie creat contextul în care acest potenţial să fie activat. De aceea, Romanian- American Foundation, prin instrumentele, manualele şi trainingurile pe care le-a organizat, le-a oferit învăţătorilor oportunitatea să-şi descopere potenţialul de îndrumător în viaţă pentru copii”.

Georgiana Mincu

Senior Program Officer, Romanian-American Foundation

„În România, oferta şcolilor de meserii nu este corelată deloc cu cerinţele pieţii muncii, cu realitatea. Acest lucru trebuie să se schimbe, trebuie schimbată atitudinea tinerilor faţă de muncă, faţă de meserii. Profesorii din şcoli trebuie să adopte principii antreprenoriale, astfel încât să poată practica ceea ce predau”.

Teodora Popa

Confecţii Integrate Moldova Iaşi.

„Voluntariatul este o activitate cheie în orientarea în carieră, deoarece acesta îi aduce pe elevi în situaţia de a practica lucruri concrete, de a testa anumite direcţii de acţiune, de a vedea cum arată viaţa reală dincolo de pereţii şcolii. Pentru aceasta este nevoie de un parteneriat public privat, astfel încât copii să cunoască mediul de afaceri şi oferta pentru viitoare carieră”.

„Dumnezeu nu face rebuturi. Fiecare copil are un grăunte de talent. Dascălii şi părinţii au datoria morală de a identifica şi varorifica acest grăunte…. Din păcate, sunt foarte mulţi studenți care aleg greşit facultăţile şi care sunt foarte rătăciţi în spaţiul profesional. Acest lucru se întâmplă deoarece aceştia şi-au setat un nivel înalt de aşteptări nerealiste. Dascălii şi implicit școala trebuie să ajute fiecare copil să-şi găsească o direcţie”.

Cezar Gumeni

Cake Expert

„Trebuie să ne cunoaştem foarte bine copiii, să-i ascultăm, să-i observăm. De aceea şi noi adulţii avem nevoie de formare şi informare, de instrumente ca să ştim să ne orientăm corect copiii pe care îi avem în grijă în funcţie de abilităţile pe care le au aceştia”.

Niculina Karacsony

Director General Adjunct, Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului

„Autocunoașterea este o temă foarte importantă. Copiii nu se cunosc deloc, nu-și cunosc aptitudinile și abilitățile, tipul de personalitate pe care îl au. Nici părinții nu cunosc punctele tari și punctele slabe ale copiilor lor, care ajung la liceu, la un profil sau altul din întâmplare. Manualele oferite de Alternative Sociale mi-au fost de un real ajutor, copiii au fost extrem de încântați să se descopere, alături de ei am învățat și eu, iar rezultatele nu au întârziat să apară”.

prof. Coculiana Acăr

autor al lucrării „Orientarea în carieră a elevilor: bune practici identificate în cadrul proiectului ACTIV”

„Aș vrea să-mi exprim considerația și aprecierea față de autorii lucrării „Orientarea în carieră a elevilor: bune practici identificate în cadrul proiectului ACTIV”, care ne demonstrează că dirigenția este pe mâini bune, că există profesori de diferite specialități cu un mare potențial creativ, cu o mare dorință de a produce o schimbare. Poate că ar fi bine ca și universitățile să se implice în demersul de identificare a bunelor practici de orientare în carieră”.

lect. univ. dr. Florin Frumos

, coordonator al lucrării „Orientarea în carieră a elevilor: bune practici identificate în cadrul proiectului ACTIV”

„Aș vrea să-mi exprim considerația și aprecierea față de autorii lucrării „Orientarea în carieră a elevilor: bune practici identificate în cadrul proiectului ACTIV”, care ne demonstrează că dirigenția este pe mâini bune, că există profesori de diferite specialități cu un mare potențial creativ, cu o mare dorință de a produce o schimbare. Poate că ar fi bine ca și universitățile să se implice în demersul de identificare a bunelor practici de orientare în carieră”.

lect. univ. dr. Florin Frumos

, coordonator al lucrării „Orientarea în carieră a elevilor: bune practici identificate în cadrul proiectului ACTIV”

„Orientarea în carieră trebuie să înceapă cât mai devreme. Orientarea în carieră timpurie creşte şansele de succes în viaţa adultă. Mediul cel mai potrivit pentru orientarea în carieră este şcoala, învăţătorii şi consilierii şcolari trebuie să conștientizeze responsabilitatea uriaşă pe care o au în acest proces”.

prof. Ina Stan

consilier şcolar, CJRAE Vaslui

„Eu sunt părintele de la şcoală. Am plecat din învăţământ spre mediul de afaceri. Dar voi rămâne mereu dascăl. Aş vrea ca toţi învăţătorii să înţeleagă rolul major pe care îl au aceştia în orientarea elevilor spre o anumită meserie. În prezent, pe piaţa muncii din România există o mulţime de domenii în care există mii de şomeri şi domenii în care se constată un deficit de specialişti. Nu e normal să se întâmple acest lucru şi schimbarea trebuie să înceapă de la școală”.

prof.Paul Lupu

manager general, Complex Hotelier „Sofia”

„De 40 de ani sunt dascăl, timp de 40 de ani am format şi educat oameni. Sunt cel mai fericit om de pe Pământ pentru că fac ceea ce mi-am dorit încă de când eram mică…Cea mai grea oră pe care o poate avea un cadru didactic este cea de dirigenţie. Un diriginte este un formator de oameni. Acesta nu învaţă la facultate cum trebuie să ţină orele de dirigenţie şi ce trebuie să predea în cadrul acestora. Oamenii şcolii trebuie să fie formaţi şi să primească materiale care să îi înveţe ce trebuie să predea la dirigenţie. O idee foarte bună ar fi ca la orele de dirigenţie să se facă orientare în carieră, care după părerea mea trebuie să devină materie obligatorie în şcoli”.

prof. Marinela Gulei

formator și autor, Alternative Sociale

Evenimentul se derulează în cadrul proiectului „ACT-IV – Abilități de Carieră pentru Tineri – Investiție în Viitor”, coordonat de Alternative Sociale în parteneriat cu Inspectoratele școlare, Casele Corpului Didactic, Centrele Județene de Resurse și Asistență Educațională din opt județe (Iași, Suceava, Botoșani, Neamț, Vaslui, Bacău, Galați și Vrancea) și Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Iași. Proiectul este finanțat, în parte, printr-un grant oferit de Romanian – American Foundation.