Ce sunt „alocatiile europene”?
Alocatiile „europene” reprezinta o forma de prestatii familiale care au ca scop asigurarea securitatii sociale pentru salariatii si lucratorii independenti si membrii familiilor acestora, care au resedinta intr-un stat membru al Uniunii Europene si desfasoara o activitate salariala sau independenta in unul dintre aceste state.
Aceste „alocatii” se acorda pentru copiii avuti in ingrijire, ca si alocatiile care se acorda Romania. Diferenta consta in faptul ca, urmare a desfasurarii unei activitati salariale sau independente pe teritoriul unui alt stat membru UE, aceasta alocatie poate avea un cuantum mai mare (in majoritatea cazurilor). Acest cuantum depinde de legislatia statului respectiv.
De aceste alocatii pot beneficia copiii ai caror parinti lucreaza legal pe teritoriul Uniunii Europene.
Indiferent de statul membru de resedinta al lucratorului migrant si al membrilor familiei sale, acesta are dreptul la prestatii din statul in care isi desfasoara activitatea (art. 73 din Regulamentul 1408/71). Parintii vor beneficia de prestatiile oferite de un singur stat, eventual primind o diferenta de la institutia competenta din statul care acorda prestatii mai mari.
Care este procedura de urmat pentru a primi „alocația”?
Procedura consta in completarea formularului E411, in dublu exemplar, reprezentand cererea de informatii privind dreptul la prestatii familiale in statul de resedinta al membrilor familiei si depunerea acestuia la institutia abilitata (vezi sectiunea „Unde trebuie sa ma adresez?”).
Urmatorul pas este stabilirea statului competent care va acorda alocatia, in functie de natura activitatii desfasurate de catre parinti pe teritoriul Romaniei si/sau al statului respectiv. Indiferent care este statul competent, procedura de obtinere a „alocatiei” este aceeasi: completarea formularului E411.
Formularul E411 are doua parti: A si B, care se vor completa dupa cum urmeaza:
– Partea A din formular se completeaza de catre lucratorul migrant care se adreseaza institutiei competente cu plata prestatiilor familiale din statul unde isi desfasoara activitatea. In aceasta parte a formularului trebuie completate toate datele privind identitatea persoanelor mentionate si este indicat ca solicitantul sa trimita institutiei abilitate din Romania fotocopii dupa actele de stare civila a membrilor familiei, hotarare de divort ori de incredintare a copilului/copiilor, dupa caz.
– La primirea formularului, Agentia Judeteana pentru Prestatii Sociale (AJPS) trebuie sa completeze partea B a formularului pentru care va solicita informatii, dupa caz, de la:
a) Inspectoratul Teritorial de Munca;
b) Casa Judeteana de Pensii;
c) Directia Generala a Finantelor Publice;
d) Inspectoratul Scolar Judetean (in cazul in care copiii avuti in intretinere urmeaza cursurile invatamantului preuniversitar);
e) Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului.
Pentru a descarca formularul E411, dati click aici
Pentru a vedea un exemplu de formular E411 completat, dati click aici.
În cât timp intru în posesia alocației?
Plata „alocatiei europene” va fi efectuata dupa completarea integrala a formularului E411 si depunerea acestuia la institutia responsabila din statul UE competent cu plata „alocatiei”.
Perioada de timp scursa intre data depunerii formularului E411 la institutia responsabila cu plata „alocatiei europene” si plata propriu-zisa a alocatiei depinde de factori precum: corectitudinea datelor completate in formular (nume, adrese, coduri numerice personale etc.) si perioada necesara obtinerii de informatii de la alte institutii abilitate (vezi sectiunea „Cum se completeaza formularul E411?”).
Cum se completeaza formularul E411?.
Un model completat al formularului E411 poate fi descarcat de aici.
Unde ma adresez?
Pentru obtinerea „alocatiei europene” trebuie sa va adresati institutiei competente cu plata prestatiilor familiale din Romania (AJPS) si/sau din statul in care lucratorul migrant isi desfasoara activitatea. Aceste institutii se numesc diferit de la un stat la altul (de exemplu, in Italia acestea se numesc institute de securitatea sociala).
In Romania, institutia responsabila cu plata prestatiilor familiale este Agentia Nationala pentru Prestatii Sociale care la nivel local este reprezentata de Agentiile Judetene pentru Prestatii Sociale. Astfel, formularul va fi depus la AJPS-ul de care copiii lucratorului migrant apartin ca domiciliu.
Pentru a accesa lista cu datele de contact ale Agentiilor Judetene pentru Prestatii Sociale din fiecare judet al Romaniei dati click aici.
Cine poate demara procedura?
Procedura se demareaza prin depunerea formularului E411 completat in partea A la institutiile abilitate cu plata prestatiilor familiale din Romania sau din tara in care lucratorul migrant isi desfasoara activitatea. Acest formular poate fi solicitat de la institutiile abilitate mentionate in pagina Unde trebuie sa ma adresez
FOARTE IMPORTANT! Inainte de demararea procedurii de obtinere a „alocatiei europene” persoana care lucreaza in mod legal intr-un stat, pentru care Regulamentul CE 1408/71 este aplicabil, trebuie sa se intereseze daca are dreptul de a primi aceasta alocatie. Aceste informatii pot fi obtinute de la angajator si de la institutia competenta din statul respectiv. Tocmai de aceea este indicata, dar nu obligatorie, inceperea procedurii din statul in care lucratorul migrant isi desfasoara activitatea.
Domeniul de aplicabilitate al Regulamentului nr. 1408/71 și instituțiile responsabile
- Pensiile si alte drepturi de asigurari sociale (pensiile pentru limita de varsta; pensiile anticipate; pensiile de invaliditate; pensiile de urmas; ajutoarele de deces) – Casa Nationala de Pensii si alte Drepturi de Asigurari Sociale reprezentata local Casa Judeteana de Pensii;
- Accidente de munca si bolile profesionale (indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca determinata de accidente de munca si boli profesionale, prestatiile in natura in caz de accidente de munca si boli profesionale) – Casa Nationala de Pensii si alte Drepturi de Asigurari Sociale reprezentata local Casa Judeteana de Pensii;
- Asigurarile de sanatate si maternitate (prestatiile in natura in caz de boala si maternitate, indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca determinata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii, prestatiile pentru prevenirea imbolnavirilor si recuperarea capacitatii de munca, indemnizatiile de maternitate, indemnizatiile pentru ingrijirea copilului bolnav) – Casa Nationala de Asigurari de Sanatate reprezentata local de Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate;
- Asigurarea de somaj – Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca reprezentata local de Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca;
- Alocatiile si prestatiile familiale – Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, Directia Generala de Incluziune si Asistenta Sociala reprezentate local de Agentia Judeteana pentru Prestatii Sociale.
Principii fundamentale prevazute de Regulamentul nr. 1408/71
- Egalitatea de tratament – presupune acordarea acelorasi drepturi si obligatii de securitate sociala lucratorilor migranti in aceleasi conditii ca si pentru proprii cetateni. Discriminarea pe baza cetateniei este interzisa de articolul 3 (1) din Regulamentul 1408/71.
- Nesuprapunerea prestatiilor – prevede ca daca un lucrator a contribuit la sistemele de securitate sociala in doua sau mai multe state membre, el va beneficia de prestatiile oferite de un singur stat, statul de angajare, eventual primind o diferenta de la institutiile competente din alte state care acorda beneficii mai mari.
- Cumularea perioadelor de asigurare – respectiv totalizarea perioadelor de asigurare – lucratorul migrant poate face uz de toate perioadele de asigurare, de angajare realizate in alt stat membru iar institutia competenta trebuie sa ia in considerare aceste perioade ca si cand ar fi realizate in conditiile propriei legislatii.
- Unicitatea legislatiei aplicabile – determinarea legislatiei statului competent, astfel incat lucratorii migranti, in exercitarea activitatii profesionale, sa fie supusi prevederilor legislatiei unui singur stat. Acest principiu este prevazut de art. 13 din Regulamentul 1408/71.
Abrevieri: AJPS – Agentia Judeteana pentru Prestatii Sociale
I. Reguli de bază
|
EXEMPLU: Copilul are domiciliul sau resedinta in Romania, iar parintii desfasoara activitatea in Olanda. Olanda va plati prestatiile familiale pentru copilul care a ramas pe teritoriul Romaniei, conform prevederilor legislatiei sale si in cuantumul prevazut de acest stat, adica 63 euro lunar. |
Totusi, daca cuantumul prestatiilor la care ar avea dreptul copilul in Romania este mai mare decat cel acordat in statul de activitate al parintilor, atunci Romania poate acorda un complement diferential, calculat ca diferenta intre cuantumul prestatiilor acordate de Romania si cuantumul platit in acel stat membru. In situatia in care copilul isi schimba resedinta in statul de activitate al parintilor, Romania nu va mai trebui sa plateasca un complement diferential, competenta platii prestatiilor familiale devenind a statului de activitate al parintilor In situatia prezentata, cuantumul acordat de Romania nu depaseste cuantumul acordat de Olanda, iar plata drepturilor de alocatie pentru copil in Romania se suspenda. |
|
EXEMPLU: La stabilirea dreptului la indemnizatia pentru cresterea copilului pe teritoriului Romaniei, cele 12 luni de venituri profesionale inaintea datei nasterii copilului, pot fi constituite integral si din perioadele in care persoanele au desfasurat activitati in alte state membre ale UE sau in state care apartin Spatiului Economic European. |
II. Reguli de prevenire a suprapunerii dreptului la prestații
Acestea trateaza prevenirea situatiilor in care parintii primesc drepturi in aceeasi perioada de timp, din partea mai multor state membre, in baza activitatii desfasurate in aceste state membre sau in baza resedintei. |
|
Daca statul de resedinta a copilului este Romania, iar unul dintre parinti are activitate in Romania, iar celalalt parinte are activitate in alt stat membru, statul competent cu plata prestatiilor va fi Romania (stat de resedinta al copilului si de activitate al unuia dintre parinti), iar celalalt stat membru de activitate va acorda un complement diferential, stabilit ca diferenta intre cuantumul prestatiilor acordate in acel stat membru si cuantumul platit de Romania. |
EXEMPLU: Romania (stat de activitate al unuia dintre parinti si de resedinta a copilului) – plateste 42 lei (aprox. 10 euro) iar Germania (stat de activitate au unuia dintre parinti) – plateste 154 euro. In acest caz, pentru a nu pierde dreptul la cuantumul cel mai mare, Germania va plati un complement diferential de 144 euro, in baza activitatii unuia dintre parinti in acest stat membru UE. |
Daca in Romania familia primeste pentru copil, pana la varsta de 2 ani, indemnizatie si alocatie de stat, adica 800 lei (aprox. 216 euro), in acest caz, Germania nu va mai plati complementul diferential, deoarece cuantumul acordat de Romania depaseste cuantumul din Germania |
|
Daca activitatea unuia dintre parinti se desfasoara in statul de resedinta a copilului, atunci acel stat membru trebuie sa plateasca prestatiile familiale pentru copil. Totusi, daca Romania are un cuantum mai mare al prestatiilor, va acorda un complement diferential stabilit ca diferenta intre cuantumul prestatiilor acordate de Romania si cuantumul platit de acel stat membru. |
EXEMPLU: Italia (stat de activitate al unuia dintre parinti si de resedinta a copilului) – plateste 124 euro. Romania (stat de activitate al unuia dintre parinti) – plateste indemnizatie si alocatie de stat – 800 lei (aprox. 216 euro). In acest caz, pentru a evita cumulul de prestatii si pentru a nu pierde dreptul la cuantumul cel mai mare, Romania va plati un complement diferential de 92 euro, adica 340 lei. |
|
Statul de activitate al parintelui va fi statul competent cu plata prestatiilor familiale pentru copilul care are resedinta in Romania, conform legislatiei acelui stat. Daca Romania acorda prestatii familiale pe baza resedintei copilului, mai mari decat cele acordate de statul de activitate, atunci plateste diferenta intre suma acordata conform legislatiei sale si cuantumul la care are dreptul conform legislatiei acelui stat membru. |
EXEMPLU: In Italia (stat de activitate al unuia dintre parinti) cuantumul prestatiilor este 124 euro. In Romania, stat de resedinta al copilului, cuantumul prestatiilor este de 42 lei (aprox. 10 euro). Deci, Italia va plati prestatiile pentru copil in cuantum de 124 euro iar Romania va suspenda dreptul la alocatie de stat, pentru ca nu depaseste valoarea prestatiei acordate in Italia. |
|
Statul competent cu acordarea prestatiilor familiale dintre EU1 si EU2 este cel care acorda cel mai mare cuantum al prestatiilor familiale si acesta va plati integral prestatiile familiale iar celalalt stat va rambursa primului stat jumatate din cuantumul platit de primul stat, dar nu mai mult decat suma prevazuta de legislatia nationala. Daca Romania acorda prestatii familiale, pe baza resedintei copilului, mai mari decat cele prevazute de statele de angajare ale parintilor, atunci va plati un complement diferential, adica diferenta intre suma acordata conform legislatiei sale si cuantumul cel mai mare, din statele de angajare ale parintilor. |
EXEMPLU: In EU1 Germania (stat de activitate al unuia dintre parinti) cuantumul prestatiilor este 154 euro. In EU2 Austria (stat de activitate al celuilalt parinte) – cuantumul prestatiilor este 95 euro. Pentru a fi evitat cumulul de prestatii intre aceste state membre, familia va primi prestatiile pentru copil din partea statului german, adica 154 euro, urmand ca Austria sa ramburseze institutiei germane jumatate din suma platita de aceasta, adica 77 euro. Romania suspenda dreptul de alocatii pentru copil, deoarece cuantumul acordat in baza resedintei copilului in Romania este mai mic decat cel din Germania. |